Jazzfestival Etten-Leur in conflict met BUMA/STEMRA

De stichting die het Jazzfestival Etten-Leur organiseert is al sinds 2010 in conflict met BUMA/STEMRA. Waar gaat het om. Als organisatie van een muziekfestival moet je rechten betalen voor de muziek die ten gehore wordt gebracht. BUMA/STEMRA geeft aan rechthebbende componisten een vergoeding. Composities zijn rechtenvrij 70 jaar na het overlijden van de desbetreffende componist. Het Jazzfestival Etten-Leur is van mening dat de muziek die door de gecontracteerde orkesten wordt gespeeld rechtenvrij is. Immers: al deze orkesten spelen dixieland die gecomponeerd is in de 20-er en hooguit de 30-er jaren van de vorige eeuw. Bovendien, zo zegt het festivalbestuur, is niet eens na te gaan wanneer de gespeelde nummers gecomponeerd zijn. De titels zijn namelijk al heel oud. Van voor een tijd dat dergelijke dingen vastgelegd werden. Om toch een vorm van bewijs te hebben voor hun gelijk, is aan de optredende orkesten gevraagd lijsten te overleggen met de gespeelde nummers. Maar dat is tot op heden niet gebeurd. En dus is besloten om de negende editie van het festival die op 12 september 2015 zou plaatsvinden af te gelasten. Dat is heel jammer, want er is veel werk voor niets verricht, een aantal orkesten ziet een optreden aan de neus voorbijgaan en liefhebbers van oude stijl jazz (ja, ja ze bestaan nog) moeten weer een evenement missen waar ze reikhalzend naar uitkeken.

Het is een goede zaak dat componisten een vergoeding krijgen als hun werken worden uitgevoerd. Daar leven componisten van. Prima! Maar moeten componisten blij zijn met een organisatie als BUMA/STEMRA? Dat is maar zeer de vraag. Allereerst moet een componist aangesloten zijn en daarvoor is een bijdrage verschuldigd. In het geval van het jazzfestival Etten-Leur gaat het bovendien niet om Nederlandse, laat staan Europese componisten, maar om Amerikaanse. Waarschijnlijk via een internationaal verdrag rechthebbend. BUMA/STEMRA weet niet welke composities er gespeeld zijn en kan dus niets vergoeden, maar strijkt wel de revenuen op. BUMA/STEMRA neemt aan dat er tussen de gespeelde stukken ook composities zijn van rechthebbende componisten. Maar aantonen kan BUMA/TEMRA dat niet. Maar dat belet ze niet om toch een heffing op te leggen, nog verhoogd met een boete als er toch nog iets georganiseerd wordt en geen afdracht plaatsvindt. Het zoveelste voorbeeld van de geldzucht van BUMA/STEMRA, waar alleen een aantal dik betaalde bestuurders garen bij spint. BUMA/STEMRA moest zich schamen om het zover te laten komen dat er weer een evenement verdwijnt.

Een ander punt is dat de orkesten die de afgelopen jaren op het festival hebben opgetreden, naar verluidt, nooit iets van zich hebben laten horen op de vraag om te laten weten welke nummers ze gespeeld hebben. Dan help je dus zo’n organisatie ook niet echt. En hoe gemakkelijk is het niet om als orkest een repertoirelijstje op te sturen met daarbij vermeld om welke componisten het gaat en misschien ook nog wel wanneer die zijn overleden. Wikipedia kan daarbij heel gemakkelijk helpen. En maar klagen dat er zo weinig podia over blijven. Heren (en vast ook wel een paar dames) muzikanten: u moest zich schamen om een organisatie die al haar vrije tijd steekt in een jazzfestival zo in de kou te laten staan! (De muzikant die op de bijgaande foto staat, heeft hier dus niets mee te maken hoor).



Deja un comentario